Re:

'T\J

NEWS BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY
Order No.18 of 2012

Complaint dated 14™ September 2011 filed by the Rajiv Gandhi Charitable
Trust against TV18 Broadcast Limited in respect of broadcast dated 1.8. 2011
and subsequent broadcasts in relation to the RGCT.

ORDER

Complaint dated 14.9.2011 was received by the News Broadcasting Standards
Authority ("NBSA™) from the Rajiv Gandhi Charitable Trust (RGCT). through its
Chief Executive Officer Dr Y.S.P. Thorat regarding news reports broadcast on CNN-
IBN and IBN7 news channels alleging “Gandhi Trust flouting law?” & “Rules bent to
aid Gandhis?” in relation to the land allegedly allotted to the RGCT for its proposed
charitable eye hospital in District Gurgaon, Haryana. The first news report in this
regard was broadcast on CNN-IBN & IBN7 on 1% August, 2011 and subsequent
reports were broadcast on various dates and time up to 57 August, 2011 by both the
channels. The grievance made in the complaint was that through these news reports,
the Channels had represented that the RGCT had flouted the law and that rules had
been bent for the benefit of the Gandhis belonging to a prominent political family of
the country.

It may be mentioned that when the complaint was initially preferred by the RGCT
directly to the NBSA. on 23.09.2011 the NBSA had observed to the RGCT that as per
NBSA Regulations they should first file a complaint with the concerned broadcaster,
which is the first tier of grievance redressal under the NBA's independent self-
regulatory regime; and only thereafter, if the Broadcaster did not respond or if the
complainant was not satisfied with the Broadcaster’s response, a complaint may be
filed before the NBSA.

Pursuant thereto, the RGCT filed a complaint dated 7.10.2011 before IBN18
Broadcast Limited , to which the Broadcaster responded vide its letter dated
20.10,2011 and denied having violated the Code of Ethics or any other related
Guidelines of the NBSA. It replied that the stories emanated from the fact that “all the
inhabitants of village Ulhawas in Haryana had approached the Hon’ble High Court of
Punjab & Haryana seeking to bring an end to the allegedly discriminatory approach
adopted by the Government of Haryana with regard to the execution and
implementation of the State’s land acquisition policy: these villagers had alleged

before the Hon'ble High Court that preferential treatment had been accorded by the -

Government of Haryana to a chosen few (including your Trust)”. The broadcaster
having taken this stand. in order to avoid any future controversy and with a view to
bring an amicable end to the dispute raised by the Trust, purely in good faith, it
expressed willingness to telecast additional comments on behalf of the Trust on their
stories should the CEO or any of the trustees be willing to speak to them on the
subject. This offer was made subject to the unconditional withdrawal of the complaint
by the Trust.

However, vide its communication dated 25 October, 2011, RGCT declined to accept
the Broadcaster’s offer; and vide its letter dated 1% November, 2011 the RGCT
requested the NBSA to decide its complaint against the Broadcaster.

QT&

Juris House, Ground Floor, 22, Inder Enclave, Paschim Vihar, New Delhi— 110 087
Email: authority@nbanewdelhi.com Website: www.nbanewdelhi.com

\



2

In the meantime, upon perusal of the materials submitted by the Complainant and the
Broadcaster the NBSA’s noticed that the Hon’ble Punjab & Haryana High Court was
seized of several matters challenging acquisition of land from various parties in a
batch of writ petitions pending before that Court. It also transpired that the RGCT was
a party to at least one of the writ petitions that was pending before the High Court.
Accordingly, NBSA vide letter dated 23.11.2011 decided that RGCT be asked to

confirm if the subject matter of its complaint before the NBSA was also pending -

before any court of law, and to place before the NBSA any relevant material. In
reply, vide letter dated 13.12 2011, the CEO of RGCT stated that RGCT is not aware
of any proceedings in any court of law pertaining to the subject matter of the
complaint to NBSA in which it is a party.

Accordingly, hearing was given by the NBSA to the parties on 16.1.2012 at which
Mr.K. Parasaran, Senior Advocate appeared on behalf of the RGCT and Mr Nair &
Ms Kshipra Jatana appeared on behalf of the broadcasters. At the hearing, the NBSA
apprised the complainant that NBSA had learnt that the RGCT had been made a party
in matters pending before the Hon’ble High Court of Punjab & Haryana. The Counsel
for RGCT was informed that the NBSA had learnt that there were three matters
pending before the Hon'ble High Court of Punjab & Haryana challenging the
acquisition of land, which was also subject matter of complaint before the NBSA.
That in at least one of the petitions pending in the Punjab & Haryana High Court

which was public interest litigation filed before that Court;-the RGCT had been made

a party-respondent; and in the other matters also the RGCT was likely to be heard
since the RGCT was evidently an affected/interested party. NBSA accordingly,
informed the RGCT Counsel that in accordance with Regulation 7.2 read with
Regulation 8.4.3 of the NBSA Regulations, it is not permissible or appropriate for the
NBSA to take-up a matter which was sub judice: and, therefore, the NBSA was
unable to entertain the complaint at that stage. However, the complainant was at
liberty to revive the complaint before NBSA, if so advised and found necessary, upon
conclusion of proceedings pending in Court. This was rightly accepted by the
Counsel.

Vide letter dated 17" August, 2012, the RGCT informed the NBSA that the public
interest litigation in which the RGCT was party, had been dismissed vide order dated
3 August, 2012 made by the Punjab & Haryana High Court and the RGCT
accordingly requested the NBSA to revive its earlier complaint and to resume the
hearing. . Consequently, the NBSA forwarded letter dated 17" August, 2012 received

from the complainant to the broadcaster; and vide its e-mail dated 31" August, 2012, -

the NBSA directed the broadcaster to furnish any further response it may have on the
matter. Vide letter dated 5" September, 2012, the broadcaster furnished its further
response, essentially reiterating that as long as the views of all involved persons had
been telecast, no per se presumption of violation of the NBA Code of Ethics &
Broadcasting Standards could be drawn; but at the same time the broadcaster
reiterated its offer, in good faith, to telecast additional comments on behalf of the
Trust, should any of the Trustees be willing to speak to the broadcaster, in order to
bring an amicable end to the dispute.

Hearing was given to the parties on 31* October, 2012, at which Mr. Raju
Ramachandran, Senior Advocate appearing on behalf of the RGCT made the
following principal submissions:

e That the broadcaster had made no effort to check facts before telecasting the story:
which according to the RGCT was judgmental, incorrect, slanted and prejudicial;

Juris House, Ground Floor, 22, Inder Enclave, Paschim Vihar, New Delhi — 110 087
Email: authority@nbanewdelhi.com Website: www.nbanewdelhi.com



3
e That the telecast of such unverified information had affected the reputation of the
RGCT and also of its Trustees, who are leaders of a prominent political party:

e That both channels viz. CNN-IBN and IBN7 had chosen not to seek the RGCT’s

point of view prior to telecast of the stories:

e That one hour prior to the first telecast on CNN-IBN on 1% August, 2011, the
Editor-in-chief of CNN-IBN Mr. Rajdeep Sardesai had sent-out a twitter message
tweeting

“did the Congress Government in Haryana violate rules while giving
land to Rajiv Gandhi Charitable Trust".

e On learning from the tweet that the story was to be broadcast at 8 p.m. on the
same evening, Dr. Y.P.S. Thorat, CEO of RGCT contacted the broadcaster and
conveyed the view point of the Trust via e-mail dated 1% August 2011 regarding
the proposed eye hospital being set up..

However, in spite the clarification the broadcaster continued to telecast the story with

sensational headlines for several days without verifying facts. The story was broadcast -

from 1.8.2011 to 5.8.2011 on both the channels ( 40 times on CNN IBN & 23 times
on IBN7). and the Trust’s version was not-carried atall, except in one of the
broadcasts on CNN IBN & on two days in IBN7 , where also the Channels only
carried a truncated version issued by the Trust;

e That in build-up to the story Mr. Rajdeep Sardesai in his various tweets clearly
exerted to give an impression to political detractors that the channel was not
biased while reporting on any political party and in one of his tweets he said:

“Our Rajiv Gandhi Trust story has created a stir. Surprised some of

our twitter friends haven't accused us of bias this time."

Whereby. it is evident that the story was used to build the image of the channels at
the cost of the reputation of the RGCT:

e That in callous disregard for truth and without verifying facts, the channels
sensationalized false information, with the sole purpose and effect of destroying
the credibility of RGCT and its Trustees:

Placing the factual position before the NBSA, the complainant stated:

e That the RGCT had been granted a “lease” of land measuring 5 acres/3 marlas by
the Gram Panchayat for setting up a charitable eye hospital, as opposed to the
allegations on the Channels which spoke of “acquisition of over 850 acres for the
Trust” and “the Trust was given 8 acres of land.”

o Furthermore, the news report on the channels said that the RGCT had got
“exemptions” to “acquire” land for setting-up a hospital. as opposed to the fact
that the RGCT had not sought any exemption nor had the RGCT acquired any
land;

e The channels report further said that 65 petitions filed before the Punjab &
Haryana High Court had claimed that the RGCT “swung the deal”, as opposed to

Juris House, Ground Floor, 22, Inder Enclave, Paschim Vihar, New Delhi — 110 087
Email: authoritv@nbancwdelhi.com Website: www.nbanewdelhi.com



10.

11.

12.

4
the fact that only 1 petition mentioned the RGCT and even in that petition there
was no claim that the RGCT had swung any deal:

e The channels story claimed that the eminent painter Smt. Anjolie Ila Menon had -

led a farmer’s agitation against the lease of the land to the RGCT, as opposed to
the fact that Mrs. Menon had led no such agitation but had only petitioned the
High Court on acquisition of land being done without consideration for the
environment, as evident from the email dated 2" August 2011 written by
Mrs.Anjoile Menon.

In response, the principal defence taken by the broadcaster was that it had carried the
story on its channels in “public interest”, after due diligence and verification of the
facts. The broadcaster further said that the tweets by the Editor-in-Chief were
personal and did not represent the views of the Channel. The broadcaster also
submitted that considering the format of news reporting, the Channels had carried the
version of the RGCT to the extent possible in the very first broadcast, both on CNN-
IBN and IBN-7 news channels.

However at the hearing on 31* October. 2012 Mr. Vinay Tewari, Managing Editor of
CNN-IBN appearing on behalf of the Broadcaster was unable to confirm whether

(even) a truncated form of the RGCT’s version was carried in subsequent broadcasts
or no version was carried at all. The Broadcaster sought further time to verify this
aspect, stating that this was a new issue raised by the complainant at the hearing.

Accordingly, further hearing was scheduled for a later date giving opportunity to the
parties to submit any additional material that they may wish to place before the
NBSA. The matter was then heard on 5" December, 2012.

In view of the opportunity given to the parties to place further material before the
NBSA. on 1" November, 2012 the RGCT filed before the NBSA additional
documents comprising further particulars. including a tabulated summary of the date,
time and duration of the broadcasts, the texts of the tweets made by the Editor-in-
Chief as also a copy of e-mail dated 1" August, 2011 addressed by the Trust to the
Broadcaster. Along therewith the RGCT also provided other relevant documents

evidencing the status of grant of land by the Government of Haryana to the RGCT,

copies of certain orders made by the Punjab & Haryana High Court and screen-shots
of the news reports carried on the channels. On the other hand, the broadcaster filed a
response to the complainant’s additional documents so filed vide its letter dated 8"
November, 2012 in which notably the Broadcaster stated as under:

“We understand that the channel tried to contacting Dr. Thorat at various
occasions on the story before the telecast of the story. It may be difficult for
us to comment on the circumstances in which finally we received the Trust'’s
version. However, the pertinent point is that we received it before the story
was telecast of the story and we aired Trust's version.

“The Editor has duly cleared the telecast of the Trust's version in the story
..... The said telecasts were viewed by the editorial staff who were satisfied
that the clarifications issued by the Trust has been duly aired.

Subsequently, the stories were to be repeated for which the technical team had

to simply put them on air. However, the technical team that aired repeat
stories somehow misunderstood the editorial directions and did not include
the additional portion carryving the clarifications in_the subsequent telecast.

X‘a&

Juris House, Ground Floor, 22, Inder Enclave, Paschim Vihar, New Delhi - 110 087
Email: authority@nbanewdelhi.com Website: www.nbanewdelhi.com



13.

14.

5
This inadvertent error was not realized till it was pointed out by the Trust
before this Hon'ble Authority ..... Had we not intended to carry the Trust's
version, the same would not have been carried even in the main_stories.
However, this was not the case, and as explained above, this_occurred on
account of a bona fide human error of the technical team which we sincerely

We sincerely regret the inadvertent error and to_close the chapter on a
positive _note, without prejudice to above, we are willing to telecast a

clarification to the effect .....

"

(Emphasis Supplied)

At the hearing on 5t December, 2012, further submissions were made by both sides.
RGCT declined to accept the text of the clarification that the broadcaster had offered
to telecast for closure of the matter.

After a thorough consideration of the complaint filed by the RGCT, the response filed
by the broadcaster by way of its various communications and the documents filed by

the RGCT, and on consideration of the rival submissions made by both parties, the

NBSA holds as follows:

14.1

14.2

14.3

14.4

14.5

14.6

14.7

Admittedly, 850 acres of land in District Gurgaon, Haryana was not
subject matter of allotment to the Trust. Only some 5 acres and 3 marlas of
land was leased by the Gram Panchayat to the Trust for 33 years for
setting-up a charitable eye hospital:

Evidently, the RGCT did not “acquire’ 850 acres of land nor did the RGCT
get any ‘exemption’ to acquire any land;

Of the 65 petitions filed before the Punjab & Haryana High Court, only
one petition mentioned the RGCT and even the claim in that petition was
not to the effect that the RGCT had “swung the deal” in relation to
acquisition or release of any land

Smt. Anjolie Ila Menon had raised no objection to the lease of land to the -

RGCT but had only petitioned the High Court on acquisition of land being
done without consideration for the environment ;

The tweets made by the Editor-in-Chief Mr. Rajdeep Sardesai clearly bear-
out the sensationalized build-up to the telecast of the story in relation to
the Trust on 1* August, 2011 and the subsequent follow-on stories. These
tweets also tend to expose the motive for running the story, viz. to improve
the image of the channels at the cost of accurate, fair and objective
reporting, as also the reputation of the RGCT :

It is also evident from the viewing of clippings of the various broadcasts
that the entire version given by the RGCT was not duly carried in the
subsequent broadcasts; and even the version carried in the very first
broadcast was truncated. This was also admitted by the broadcaster at the
hearing;

The broadcasts carried on the channels were therefore clearly biased,
tendentious and factually incorrect on various grounds, the most important
of which are summarized above;

%q\}

Juris House, Ground Floor, 22, Inder Enclave, Paschim Vihar, New Delhi — 110 087

Email: authority@nbanewdelhi.com Website: www.nbanewdelhi.com



13.

17.

6

14.8  Even the reportage on proceedings pending in Court, was inaccurate and
misleading;

14.9 The Broadcaster's contention that tweets made by its Editor-in-Chief were
personal in nature is devoid of any merit, since by way of the tweets the
Editor-in-Chief was clearly promoting the supposed ‘expose’ that was
scheduled to be telecast on the channels and the twitter handle used was
the official twitter handle of the Editor-in-Chief of CNN-IBN;

14.10 The Broadcaster’s response on the issue of whether it sought the Trust’s
version ( ... we understand that the channel tried to contact .... ) itself
shows that no such effort was made and even after the RGCT sent its
version by e-mail dated 1 August, 2011, no effort was made by the
Broadcaster to reflect such version in its entirely :; and in fact in
subsequent broadcasts, the RGCT’s version was not carried at all. The
Broadcaster’s reply that the omission to carry the RGCT’s version was
inadvertent or unintentional arising from the technical team
misunderstanding editorial directions is not acceptable.

The NBSA observes that a broadcast has to be judged on the basis of the overall
impression, perception and impact that a viewer gets on a plain viewing of the
broadcast; and not on the basis of some elaborate and arcane submissions made
subsequently before a jury. In the present case, from a plain viewing of the broadcast
made on the channels, it is evident that an impression was deliberately created that the
RGCT was involved in a dubious deal and received illegal favours from the
Government of Haryana in relation to the allotment of 850 acres of land to the RGCT
by contravention of law; and that illegitimate favours were bestowed on the RGCT by
reason of the prominent position of the Trustees in the county’s political set-up. Itis
inevitable that such reportage would cause serious prejudice and harm to the
reputation of the RGCT and to its Trustees. There was no justification for such
reportage.

Accordingly, the NBSA is of the view that by telecasting the series of broadcasts

relating to the Rajiv Gandhi Charitable Trust as aforesaid, M/s. IBN18 Broadcast

Limited committed egregious violation of the NBA Code of Ethics & Broadcasting
Standards. especially guidelines relating to accuracy, impartiality, neutrality,
requirement of due diligence and verification of facts prior to telecast, as also the
need to carry the version of the person affected. The news reports in question are
factually incorrect reportage of the extent and status of land that the RGCT was
holding. The reportage also misrepresented proceedings in several writ petitions
pending before the Punjab & Haryana High Court. The reportage smacks of clear bias
and lack of objectivity. The reportage is an example of sensationalization with the
purpose of promoting and improving the image of the channels, which is unethical
journalism.

The NBSA, accordingly. directs that the Broadcaster be visited with the following
consequences:

(a) The Broadcasters be directed to carry an apology by running the following text
(static) on full screen in large font size with voice over (in slow speed) expressing
regret for the said telecast on their channels for 5 consecutive days at 9 pm sharp on
24.12.202, 25.12.2012, 26.12.2012, 27.12.2012 & 28.12.2012 respectively (IBN7

will carry the apology in Hindi):

Juris House, Ground Floor, 22, Inder Enclave, Paschim Vihar, New Delhi — 110 087
Email: authority@nbanewdelhi.com Website: www.nibanewdelhi.com



Place

-

“CNN IBN sincerely regrets that the story broadcast on 1* August 2011 and
subsequently with regard to the land allotted to Rajiv Gandhi Charitable Trust at
Village Ullawas, District Gurgaon, presented a wrong and misleading picture. CNN
IBN regrets that the version of Rajiv Gandhi Charitable Trust was not sought before
airing the story. CNN IBN regrets that they have not played Rajiv Charitable Trust’s
version in all the follow on stories telecast on their channels in the month of August
2011. CNN IBN deeply regrets and apologise for the harm caused to the reputation
of the Trust and its Trustees”.

“YrEATO-7 TH T F (0 TEAT @ A FAT ¢ 6 et e FEaw = e
vemrara, e et & afed £ ot 9fy F v F 1sweg 2011 # 6F aE
gaTTeR @adl § 28 A i 79T $iT G qad i Gor £ wft ) -y Fraw @
i =7 @aw #1 RBEr F qge weftg 7t e = F7 9e 78 aw B T
ArEAT-7 FT @7 g [ 3red 2011 § 3 AvHer § WAL A o wrE-aT @491
ot 7rfre artefy Sfvzaer ze2 &7 9o T2 @ 79T | T9E 2R ST #fezar 7 afqer A
wE=t arfe & oy srdda-7 T @ = Fay 2 # gt 2

(b) The Broadcaster is issued a “‘censure” by the NBSA for wilful violation of NBA
Code of Ethics & Broadcasting Standards and norms of ethical journalism;

(¢) A fine of Rs.One lakh is imposed upon the broadcaster, to be paid to NBA within
one week of receipt of this order.

The NBSA further directs the NBA:

a) To send a copy of this order to the complainant and the broadcaster:

b) To circulate this order to all Members & Editors of NBA.

¢)The NBA to release the Order to the PTI/UNI and to other national dailies.

d) NBA to also host a summary of this order on its website and to include such
summary in its next Annual Report.

Proof of compliance of telecast of the apology be submitted to News Broadcasters
Association on compact disc within 7 days of telecasts.
\% %.\nkﬂf"“‘“ s

\%'WZ Justice J S Verma (Retd.)
i a Chatrperson
New Delhi

Daled; ﬂol”l%‘ll_ &MW

Turis House. Ground Floor. 22, Inder Enclave. Paschim Vihar, New Dethi — 110087
Emuil: authority/inbanewdelhi.com Website: wiww.nbanewdelhi.com





